close
Rodzaje nadwozi termicznych (chłodniczych) wg ATP

Rodzaje nadwozi termicznych (chłodniczych) wg ATP

28 kwietnia 20151348Views

Zgodnie z wymogami ATP, czyli międzynarodowej umowy dotyczącej przewozu towarów i artykułów szybko psujących się, każdy samochód, w którym transportuje się artykuły żywnościowe musi spełniać określone warunki termoizolacyjne. W pojazdach tego typu montowany jest tzw. agregat chłodzący, który zapewnia optymalną temperaturę dla danej partii towarów na odpowiednim poziomie.

źródło zdjęcia: poltrans24h.pl

Pojazdy, o których mowa dzieli się na:

  1. Chłodnie – posiadają izolowane termicznie nadwozie, które jest chłodzone mechanicznie. W chłodniach uzyskuje się następujące temperatury (przy temp. otoczenia +30 st. C:

Klasa A od 0 do +12 st. C
Klasa B od -10 do +12 st. C
Klasa C od -20 do +12 st. C
Klasa E poniżej -10 st. C
Klasa F poniżej -20 st. C

  1. Lodownie – posiadają izolowane termicznie nadwozie, które jest chłodzone nie mechanicznie. W lodowniach można obniżać temperaturę wewnątrz próżnego nadwozia poprzez stosowanie lodu, płyt eutektycznych lub skroplonych gazów (przy temp. Otoczenia +30 st. C do następujących wartości:

Klasa B – < -10 st. C
Klasa C – < -20 st. C

  1. Izotermy – posiadają izolowane termicznie nadwozie, wykonane z izolowanych ścian, które ograniczają wymianę ciepła pomiędzy powierzchnią wewnętrzną a zewnętrznym otoczeniem.

Źródła chłodu w nadwoziach chłodzących w tego typu samochodach, powinny umożliwiać obniżenie temperatury do wartości przewidzianej dla danej klasy oraz powinny móc ją utrzymać przez okres przynajmniej 12 godzin bez potrzeby uzupełnienia energii.
Dane opracowane na podstawie wiedzy firmy Gawlik zabudowy chłodnicze

Słowackie Tatry – na narty i na wędrówkę

Odzyskiwanie długu w sytuacjach nietypowych (brak umowy lub śmierć dłużnika)