close
Chodzenie czy bieganie – co sprawdza się lepiej jako sport?

Chodzenie czy bieganie – co sprawdza się lepiej jako sport?

Niewiele sportów jest tak przystępnych dla początkujących, jak biegi czy intensywne spacery. W odróżnieniu od innych dyscyplin sportowych, aktywności te nie nadszarpną domowego budżetu, przyczyniając się przy tym do ochrony zdrowia i budowania kondycji. Czym wysiłek podczas chodzenia różni się od biegowego i którą formę wybrać?

Chodzenie – uniwersalny sposób na zdrowie

Wbrew obiegowym opiniom, regularne chodzenie po różnego typu terenach może z powodzeniem pełnić funkcję wartościowej aktywności sportowej. W czasie chodzenia nasz organizm podlega o wiele mniejszym obciążeniom niż podczas biegu, dlatego wiele osób w dalszym ciągu nie bierze tego sportu na poważnie.

Zupełnie niesłusznie! Posiadacze urządzeń takich, jak smartwatche do biegania, wiedzą doskonale, że również intensywny chód wpływa na nasze tętno czy spalanie kalorii. Efekty oczywiście nie będą tak samo spektakularne, jak przy treningach biegowych. Jednak osoby, których waga powoduje poważne obciążenia dla stawów czy ludzie starsi lub z zaawansowanymi problemami zdrowotnymi czy krążenia mogą skorzystać z zalet chodzenia bez obaw o negatywne efekty dla zdrowia.

Bieganie – dynamiczny sport aerobowy

Jeśli zależy nam na szybkim wzmocnieniu mięśni i stawów przy jednoczesnym spalaniu tkanki tłuszczowej, bieganie stanowi idealną propozycję, która pozwoli osiągnąć te cele. Swoje postępy możemy kontrolować przy użyciu aplikacji na smartwatche do biegania, a sam trening dostosować do rosnącej wydolności organizmu.

Warto jednak pamiętać, że bieganie niesie ze sobą także dużo większy potencjał kontuzji, które nader często stają się przeszkodą w kontynuowaniu treningu. Ważne jest zatem, by ogrom zapału do uprawiania tego sportu nie przysłonił nam realnych ograniczeń, którym podlegamy. Treningi zaczynajmy od krótkich, mało męczących biegów, upewniając się wcześniej, że nie mamy przeciwwskazań zdrowotnych do tego typu aktywności.

Czy chód i biegi można połączyć?

Prosta odpowiedź brzmi – jak najbardziej! Początkujący biegacze mogą odnieść niemałe korzyści, uprawiając niewielkie przebieżki na krótkie dystansem, przeplatane szybkim, zdecydowanym chodem. Pozwoli to na stopniowanie bardziej wymagającej aktywności, co może zapobiegać przedwczesnemu zmęczeniu.

Taki zestaw ćwiczeń w połączeniu z informacjami, rejestrowanymi za pomocą smartwatchy do biegania, pomoże także zgromadzić nieocenioną bazę danych na temat reakcji naszych organizmów. Bieganie w połączeniu z chodzeniem można wzbogacić również o dodatkowe ćwiczenia fitness czy przystanki, które pozwolą na wykonanie kilku asan jogi.

Przygotowania do sezonu na nartach

Prace na budowie